24.12.06

Privacy!


Als ik foto's van personen uit mijn familie plaats, vraag ik soms toestemming om ze te mogen plaatsen. Als voorbeeld: In Verhalen uit de familie Kierkels 5 staat 'n foto van Thea en Fien. In de tekst vraag ik aan de betreffende personen toestemming tot plaatsing. In m'n Blog staan naast gecopieerde afbeeldingen, ook teksten die niet van mij zijn. Gedichten plaats ik soms in z'n geheel met of zonder vermelding van naam. Soms pas ik teksten aan aan m'n persoonlijke ideeën. Ik beschouw mijn Blog als 'n dagboek , alleen bestemd voor mij. Vergelijk mijn blog met 'n krant. Je komt bij mij op bezoek en zonder aan mij toestemming te vragen kijk je in de krant die op de tafel ligt. Mijn Blog (ligt) staat op Internet. Zonder toestemming kijk je wat er staat. Net als bij de krant. Deze vergelijking gaat wel wat mank, maar het geeft mij een goed gevoel.
Bloggers zoals ik, verenigingen en scholen en andere groepen maken foto's van activiteiten en publiceren die op hun website. Op die foto's zijn dan vaak de personen die meedoen aan die activiteiten duidelijk herkenbaar. Niet iedereen stelt hier prijs op.
Deze groepen kunnen protocollen ontwikkelen over wat ze wel of niet op hun website zetten. In een dergelijk protocol voor scholen wordt bijvoorbeeld afgesproken dat ouders kunnen protesteren tegen publicatie van een foto, waarna deze wordt weggehaald, of dat de schoolleiding aan de ouders van alle geportretteerde kinderen toestemming vraagt alvorens deze te publiceren.
Natuurlijk is het leuk om je website te verfraaien met plaatjes en foto's. Toch kun je niet iedere willekeurige foto op de website plaatsen.